In deze podcast ga ik in gesprek met Pedro de Bruyckere over hardnekkige onderwijsmythes. Zo worden veel onderwijsinnovaties onderbouwd met de redenering dat ‘veel van het werk dat kinderen later gaan doen nog niet bestaat’. Maar klopt dat eigenlijk wel? En is met de hand leren schrijven ouderwets of toch nog wel zinvol? Heb je echt 10.000 uur nodig om een expert in iets te worden? Bestaan beelddenkers en worden baby’s slimmer als je ze naar Bach of Mozart laat luisteren? Kijk of luister nu naar een nieuwe Tjipcast!
Boeken op tafel:
- Klaskit: tools voor topleraren
- Jongens zijn slimmer dan meisjes, 35 mythes over leren en onderwijs
- Juffen zijn toffer dan meesters en nog meer mythes over leren en onderwijs
Enkele onderwerpen die voorbijkomen in deze podcast:
- Is het nog wel nodig om met de hand te leren schrijven?
- Waar zijn 21ste eeuwse vaardigheden op gebaseerd?
- Leren lezen is iets dat gewoon vraagt om veel herhaling
- 10.000 uur oefenen en je bent een expert!
- Klassieke muziek voor baby’s helpt in de ontwikkeling
- Kun je jezelf slimmer denken?
- Kunnen we beelddenkers herkennen?