Dit is de tweede aflevering van een podcastreeks over werken in het onderwijs die ik maak op uitnodiging van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In deze aflevering ga ik in gesprek over de relatie tussen schoolleiderschap en duurzame organisatieverandering met onderzoeker Elske van den Boom-Muilenburg en programmamanager onderwijs en onderzoek Christel Wolterink ga ik in gesprek over drie onderwerpen. Als eerste de verbinding tussen onderwijsverandering en de adaptatie en borging hiervan in de dagelijkse praktijk. Vervolgens spreken we uitgebreid over leiderschap in de school en hoe je kunt navigeren binnen een complexe onderwijsomgeving. Als laatste brengen we in kaart hoe je een duurzame professionele leergemeenschap (PLG) binnen de school verder kan ontwikkelen.
Aanleiding voor deze podcast is het NRO-onderzoek over de rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverandering en in het bijzonder het proefschrift van Elske. Inzichten uit haar proefschrift zijn verwerkt in het e-boek ‘Leiderschap voor onderwijsontwikkeling, van idee naar duurzame PLG’.
Er volgen binnen het thema ‘Leiderschap’ nog enkele andere afleveringen. Ook binnen de thema’s ‘Bestuurlijk Vermogen’ en ‘Human Resource Development (HRD)’ zullen nog enkele afleveringen volgen.
Vind je dit interessant? Houd de Tjipcast dan in de gaten!
Belangrijkste linkjes en bronnen van de aflevering:
- Het proefschrift van Elske van den Boom-Muilenburg
- E-book: ‘Leiderschap voor onderwijsontwikkeling, van idee naar duurzame PLG’
- Meer informatie over het project, met verwijzing naar andere relevante publicaties
- Een reviewstudie naar evidence-informed veranderen
- Ter inspiratie: lees hier meer over de datateam methode
- Meer lezen over het samenspel tussen samenwerking en kennis voor duurzame onderwijsverandering lees je hier
Het NRO heeft rondom dit onderwerp ook andere relevante bronnen beschikbaar:
- Welke invloed hebben leidinggevenden op onderzoekend werken door docenten?
- Data geïnformeerd werken
- Schoolontwikkeling en verbetercultuur
- Werken aan onderwijsverbetering in het po, vo of mbo
Meer weten over de podcastreeks?
Deze serie maak ik op uitnodiging van het Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek (NRO) en de programmacommissie Werken in het onderwijs. In elke aflevering ga ik met een onderzoeker en een onderwijsprofessional in gesprek over een wetenschappelijk onderzoek, waarbij we van gedachten wisselen over wat het thema betekent voor het werk in de onderwijspraktijk. Deze podcast heeft als doel om de dialoog tussen praktijk en wetenschap te versterken door verschillende perspectieven en ervaringen te delen. Heb je vragen? We horen het graag. Laat een reactie achter via tjipcast.nl/vraag.