In deze podcast praat ik met de auteurs van het onderwijsboek ‘Formatief handelen, van instrument naar ontwerp‘. In ons gesprek verkennen we hoe we van een toetscultuur naar een feedbackcultuur kunnen komen en wat dit vraagt van leerkrachten en docenten. Formatief handelen gaat over de impact van onderwijs op het leerproces van de leerling, in plaats van de vraag of de docent alle leerstof heeft onderwezen. Dit klinkt logisch, maar is in de praktijk best een uitdaging om te realiseren. In de podcast gaan we hierover in gesprek aan de hand van vijf basisprincipes die centraal staan bij formatief handelen:
1. Geen manier van toetsen, wel een manier van lesgeven
2. Niet cijferloos werken, wel ‘constructive alignment’
3. Niet tijdrovend administreren, wel tijdwinnend handelen in de praktijk
4. Geen transmissiefeedback, wel transformatieve feedback
5. Niet een bomvol en onsamenhangend curriculum, maar een overzichtelijk en samenhangend curriculum
Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken: