Episode Archives

Is Oorlog en Vrede het beste boek ooit geschreven? Tjipcast 171 met Philip Westbroek

In het boek Oorlog en Vrede beschrijft Tolstoj de veldslagen van de Grande Armée van Napoleon die het Russisch Rijk binnenvalt. Uiteindelijk keert slechts één procent terug in Frankrijk. Het boek wordt gezien als een klassiek meesterwerk over de Russische samenleving. Op onnavolgbare wijze laat Tolstoj zien hoe geen mens kan weten wat er om zich heen gebeurt en hoe de geschiedenis zich niet laat omschrijven of kennen. Napoleon, generaal Koetoezov, de Russische Tsaar: ze spelen amper een rol van betekenis ten opzichte van de wil van het volk en de soldaat om de strijd te winnen. Oorlog is verre van georganiseerd, maar chaos en totaal onvoorspelbaar. Tolstoj doet hiervan op gruwelijke wijze verslag. Terwijl hij net zo makkelijk het leven van de aristocratie en haar besognes omschrijft. Is dit inderdaad het allerbeste boek ooit en welke lessen kunnen we er vandaag de dag nog uit trekken? Daarover spreek ik uitgebreid met Philip Westbroek, universitair docent Slavische letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Deze podcast is opgenomen op woensdag 9 februari 2022. Voor de Russische invasie van Oekraïne.

Philip raadt deze editie aan van Oorlog en Vrede (vertaling van Yolanda Bloemen en Marja Wiebes). Mocht deze uitverkocht zijn, kijk dan even hier.

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken, je krijgt dan ook een indruk van Zadkine Startcollege:

Werken aan een succesvolle start bij Zadkine Startcollege in Rotterdam (deel I)

In 2020 waren er bijna 23.000 voortijdige schoolverlaters in Nederland. Schoolverlaters zijn jongeren die niet in het bezit zijn van een startkwalificatie. Dit heeft meestal grote persoonlijke gevolgen en is – met name in de stedelijke context – al jaren een urgent vraagstuk om aan te pakken. Zadkine Startcollege biedt deze jongeren een unieke werk- en leeromgeving. Kleinschalig, met persoonlijke aandacht, gericht op het behalen van successen. Studenten volgen hier een beroepsopleiding op mbo niveau 1. Ook wel entreeopleiding genoemd. Dit duurt maximaal één schooljaar. 

Wat ondermeer uniek is aan Zadkine Startcollege is de samenwerking tussen onderwijs en zorg. Professionals vanuit beiden disciplines trekken dagelijks met elkaar op. Jongeren reizen niet meer door de stad om naar een loket te moeten voor een gerelateerde zorgvraag maar kunnen die in de klas (school) direct stellen. Een vernieuwende aanpak, die inmiddels zijn vruchten afwerpt! Dit ging echter niet zomaar en is het gevolg van een beredeneerde aanpak. Hierover gaan we in dit eerste deel van dit podcast drieluik in gesprek met loopbaanbegeleider Steye Felix en klassenbegeleider Didi Lopes.

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken, je krijgt dan ook een indruk van Zadkine Startcollege:

Hoe geef je leiding aan jezelf? Tjipcast 169 met Tim de Pooter

Tim de Pooter is ruim 15 jaar CEO geweest van familiebedrijf De Pooter Groep. Gedurende deze periode heeft hij hard gewerkt, maar ook geworsteld met zijn leiderschap. Want hoe bereik je op een goede manier resultaten en handhaaf je tegelijkertijd een fijne werkcultuur? Hoe blijf je zelf in balans? Na een burn-out in 2018 besefte hij dat de sleutel lag in zichzelf. Over deze innerlijke reis heeft hij een boek geschreven: ‘Bring yourself to work, leading others without draining yourself‘.

Vragen die we bespreken in deze podcast:

  • Waarom is leiderschap moeilijk?
  • Wat bedoelen we met leiderschap?
  • Hoe zit het met onze innerlijke strijd / gedachten / ons hoofd wanneer we leidinggeven?
  • Hoe blijf je authentiek met jezelf?
  • Hoe maak je de verbinding met je team?
  • Hoe maak je verbinding met je organisatie / klant?

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken:

Check zeker ook de boeken die voorbijkomen in ons gesprek:

Hoe verklein je de kansenongelijkheid door te werken aan het vakmanschap van de leraar?

In de studio is Debbie Dussel. Leerkracht op basisschool De Polsstok in Amsterdam en kerndocent/ rekenspecialist bij Academica University of Applied Sciences. Debbie geeft inmiddels twintig jaar les in Amsterdam Zuidoost. In deze podcast praten we over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. We hebben het over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister of kijk nu!

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken:

Check zeker ook de boeken die voorbijkomen in ons gesprek:

Is drinkwater uit de kraan vanzelfsprekend?

Drinkwater uit de kraan lijkt zo vanzelfsprekend in Nederland, maar dat is het niet. Drinkwaterbedrijven moeten daarvoor steeds meer inspanningen verrichten. Dat komt omdat de beschikbaarheid en kwaliteit van de bronnen — grond- en oppervlaktewater — onder toenemende druk staan. Het watersysteem loopt tegen zijn grenzen aan door droogte, verzilting en een toenemende watervraag door een groeiende economie en bevolking. Hoog tijd om hierover in gesprek te gaan met voorzitter Peter van der Velden en directeur Hans de Groene van Vewin. Wat zijn de uitdagingen waar de drinkwatersector nu voor staat?

Hoe kun je studenten verleiden tot leren? Tjipcast 166 met Alard Joosten

In de studio is Alard Joosten, medeoprichter van De Docentenacademie. Alard schreef een heel toepasbaar boek over hoe je studenten in het hoger onderwijs kunt verleiden tot leren. Is dat nodig? Ja! Want als je met studenten werkt kom je dagelijks uitdagende situaties tegen. En dat vraagt wat van je als docent qua begeleiding, lesvoorbereiding en afweging in type werkvorm en begeleiding. Motivatie is ook niet iets statisch waar je ‘altijd’ op kunt terugvallen, immers het ene onderwerp spreekt meer tot de verbeelding dan het andere. Hoe pak je dat nu aan als docent? Met tal van voorbeelden uit de praktijk gaat Alard in op deze hoofdvraag!

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken:

Het boek van Alard is hier te bestellen!

Een leven lang leren.. Of toch levenslang? Deel II van werken aan jezelf in en na de bajes

Dit is de tweede podcast van een serie van drie waarin ik in gesprek ga met ex-gedetineerden en begeleiders die samenwerken om invulling te geven aan een leven lang leren. Een leven lang leren klinkt mooi voor hoogopgeleide mensen, maar hoe makkelijk is dit te organiseren als je net uit de gevangenis komt? Wanneer je geen opleiding hebt gevolgd maar wel een vak wilt leren? Mag je dan nog meedoen in de samenleving? En hoe ervaart deze doelgroep de hulp die er is in Nederland? In deze podcast praat ik onder andere met Ricinel. Hij zat een tijd in de gevangenis maar volgt nu een schilderopleiding. Hij geniet van zijn werk en leert veel. Wat waren in de aanloop naar deze stap belangrijke momenten voor hem? En hoe kunnen we hier als samenleving van leren? Deze podcast maak ik samen met Exodus. Exodus biedt hulp tijdens en na detentie. Ik wil de deelnemers aan deze podcast hartelijk danken voor hun medewerking! Zoek jij hulp of begeleiding en ben je in een vergelijkbare positie? Mail of bel: 071 516 19 55.

Hoe word je een wijze leraar met een eigen kleur? Tjipcast 164 met Ietje Pauw

Ietje Pauw is lector Narratieve Professionele Identiteit aan deze hogeschool KPZ. Ze doet onderzoek naar de professionele identiteit van leerkrachten. Aan de hand van tal van voorbeelden uit de praktijk ga ik met Ietje in gesprek over de werkomgeving van studenten die kiezen om les geven op de basisschool. Volgens Ietje is reflectie teveel een invuloefening geworden en ‘raakt’ het niet altijd meer. En dat is zonde, want reflectie is wel degelijk een krachtige bron om te leren. Vandaar haar pleidooi om te werken met verhalen. Verhalen bieden een onuitputtelijke bron van inspiratie en inzicht om te werken aan professionaliteit en ontwikkeling. Luister mee naar een bijzonder gesprek over onderwijs!

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken:

Check zeker ook de boeken die Ietje heeft geschreven over de narratieve professionele identiteit van de leerkracht:

Een leraar als geen ander: ontwikkeling van professionele identiteit van leraren door verhalen

Een leven lang leren.. Of toch levenslang? Werken aan jezelf in en na de bajes

Dit is de eerste podcast van een serie van drie waarin ik in gesprek ga met ex-gedetineerden en begeleiders die samenwerken om invulling te geven aan een leven lang leren. Maar ja, een leven lang leren klinkt mooi voor hoogopgeleide mensen, maar hoe makkelijk is dit te organiseren als je na een tijd uit de gevangenis komt? Wanneer je geen opleiding hebt gevolgd maar wel een vak wilt leren? Mag je dan nog meedoen in de samenleving? En hoe ervaart deze doelgroep de hulptroepen in Nederland? Hoe verloopt deze ontwikkeling wanneer je vanuit de gevangenis weer terugkeert in de maatschappij? Deze podcast maak ik samen met Exodus. Exodus biedt hulp tijdens en na detentie. Ik wil de deelnemers aan deze podcast hartelijk danken voor hun medewerking! Zoek jij hulp of begeleiding en ben je in een vergelijkbare positie? Mail of bel: 071 516 19 55.

Hoe doceer je kinderen een moderne vreemde taal? Tjipcast 162 met Martin Ringenaldus

In deze podcast ga ik in gesprek met Martin Ringenaldus, docent Duits. We praten over zijn didactische en pedagogische methode om kinderen Duits te leren. Martin is zeer actief in het doorontwikkelen van zijn lesmethoden. Hij zoekt continue naar nieuwe wetenschappelijke inzichten om zijn lessen te verbeteren. En deze kennis deelt hij: zo startte hij diverse online platforms om ervaringen uit te wisselen, zoals actief ‘leren zonder cijfers’ en ‘evidence-informed lesgeven’. In deze podcast praten we uitgebreid over de MARS EARS aanpak om een vreemde taal te doceren. Hij stelde zelfs een werkboek samen op basis van deze methodiek! Met deze aanpak ziet Martin dat de kinderen in zijn klas gemotiveerd blijven om te leren, plezier hebben en successen behalen. We praten ondermeer over het belang van ‘leren luisteren’, nadoen, oefenen en structureren.

Je kunt ons gesprek ook op YouTube bekijken:

Bronnen om raad te plegen:

  • Meer over de MARS EARS aanpak vind je hier.
  • Kijk zeker eens ook op het YouTube kanaal van Martin!
  • Op de website van scholieren.com staan ontzettend veel filmpjes met uitleg voor leerlingen!