Episode Archives

10 tips voor goed handschrift onderwijs

Vorig jaar maakten ik met Gerda Broekstra een podcast (aflevering 249) over het belang van goed leren schrijven op de basisschool. Daarop kwamen zoveel reacties dat we snel besloten om een vervolg te maken! In deze aflevering bespreken we tien praktische tips die direct toepasbaar zijn in de klas om leerlingen beter te laten schrijven.

Check hieronder de linkjes naar de bronnen, hulpmiddelen en didactische ondersteuning die we voorbijkwamen in het gesprek:

Schneider Base Senso Lichtjespen

Observatiebladen

Steeds Beter Schrijven

Scholing en cursussen

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Meer kracht voor meer kids!

Wist je dat er in Nederland gemiddeld per klas 2 à 3 kinderen opgroeien in een gezin met geldzorgen? Zij kunnen niet op voetbal, dans, karate, zwemles of muziekles. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur betaalt de contributie en het lesgeld van deze kinderen. Ze werken op een hele mooie manier samen met scholen. Meer weten? Check www.jeugdfondssportencultuur.nl/Meerkracht

We gaan het in deze aflevering hebben over het belang van sport en cultuur voor alle kinderen in Nederland. En hoe het Jeugdfonds op een hele praktische en slimme (!) manier samenwerkt met scholen om deze missie (dat alle kinderen moeten kunnen meedoen met sport en cultuur te realiseren) te realiseren. Ik ga over deze aanpak, campagne en filosofie in gesprek met:

Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog, bekend van radio en TV. Stond aan het begin van zijn loopbaan voor de klas. Hij is ook schrijver en columnist.

Aukje Sint Maartensdijk, intern begeleider bij Christelijke Basisschool Het Baken in Harderwijk, adviseur van het bestuur bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur Gelderland. Ze is daarnaast een ervaren Meerkracht!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Waarom moet mijn kind eigenlijk naar school?

In deze aflevering doe ik een stapje terug en bespreek ik een principiële vraag: Waarom moeten kinderen eigenlijk naar school? Ik ga hierover in gesprek met Pedro de Bruyckere. Hij schreef er (samen Glenn Whitman en Ian Kelleher) een heel leuk boek over. Tal van praktische vragen komen aan de orde, waarin de antwoorden telkens zoveel mogelijk wetenschappelijk worden onderbouwd. Wat is de functie van huiswerk? Wat moet je als ouder doen als je kind dreigt te blijven zitten? Hoe kies je een school uit? En heeft het zin samen huiswerk te maken? Je kunt het boek hier vinden. Veel luister en of kijkplezier!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Wie wil er voor de klas?

In deze aflevering ontmoet ik Patricia Veldhuis, plaatsvervangend hoofdredacteur van NRC. Patricia schrijft al jarenlang over onderwijs en is drie keer genomineerd voor de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek. Eind 2023 verscheen haar boek Wie wil er voor de klas? Wat er misgaat in het onderwijs en hoe het beter kan. De gevolgen van het lerarentekort beginnen steeds zichtbaarder te worden. Klassen worden regelmatig naar huis gestuurd, in sommige regio’s wordt er al rekening gehouden met een vierdaagse schoolweek en ook de onderwijskwaliteit staat hierdoor onder druk. Hoe heeft dit zover kunnen komen? Waarom kiezen zo weinig mensen voor het vak van leerkracht, wat doet de politiek (wel en niet) en waarom stoppen zoveel starende leraren in hun eerste jaren? Patricia besloot zelf zeven maanden voor de klas te gaan staan om op zoek te gaan naar antwoorden.

Linkjes die voorbijkwamen in het gesprek:

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Onderwijsnieuws: december 2023

2023 zit er bijna op. Samen met Peter Loonen blik ik terug op het onderwijsnieuws van 2023. We staan uitgebreid stil bij twee publicaties. Ten eerste het onderzoek in opdracht van ministerie van OC&W Vertrekredenen leraren en docenten in het po, vo en mbo. En vervolgens de nota geschreven door Theo Witte Naar een professionele cultuur voor het beroep van leraar. Ze raken wat ons betreft de kern van 2023: Het toenemende lerarentekort in Nederland wat hand in hand gaat met niveaudaling van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Is er hoop? En wie wil er nog voor de klas? We kijken voorzichtig vooruit naar 2024.

Deze podcast is ook te vinden via een nieuw kanaal: Top 10 onderwijsnieuws. Maar je kunt natuurlijk ook hier blijven luisteren. Tips of ideeën voor de volgende uitzending? We horen het graag!

Volwaardigheid en gelijkheid in onderwijs in samenleving

De laatste aflevering van 2023 is een speciale podcast. Ik ben in Rijswijk en ontmoet Ricardo Zoutenbier en Steven Peters om te praten over een inclusieve samenleving. Over volwaardigheid en gelijkheid en hoe je mee kunt doen als je anders bent. Ricardo heeft een beperking en zit al zijn hele leven in een rolstoel. Steven is zijn maatje en samen geven ze soms gastlessen aan studenten. Ik praat met Ricardo over zijn leven en hoe hij wel en niet gebruik kan maken van gelijke onderwijskansen. Hoe makkelijk is het tegenwoordig om mee te doen? Hoe heb je school ervaren? Waar heb je plezier aan beleefd en waar kunnen we het als samenleving ‘beter’ doen? Ricardo en Steven schreven hier een tijdschrift over met de titel “Ik kom eraan!”. We lezen af en toe korte fragmenten voor en hebben een indringend en persoonlijk gesprek over toegang tot onderwijs, gelijke kansen en een inclusieve samenleving.

Over Ricardo en Steven:

  • Ricardo geeft workshops gehandicaptenzorg bij Middin. Hij is ervaringsdeskundige en geeft bijvoorbeeld regelmatig gastlessen aan studenten.
  • Steven Peters is adviseur beroepsopleidingen bij Middin. Middin helpt mensen met een beperking of niet aangeboden hersenletsel midden in het leven te staan.

Hieronder vind je enkele foto’s uit het tijdschrift van Ricardo en Steven schreven:

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Hoe ziet de toekomst van het mbo eruit? Met Adnan Tekin en Jeanette Oostijen

In deze aflevering staat de toekomst van het middelbaar beroepsonderwijs centraal als ‘onderzoeksinstelling’. De afgelopen jaren is er steeds meer ingezet op het versterken van het onderzoekend vermogen van docenten + studenten, het doen van praktijkonderzoek met het werkveld en het ‘neerzetten’ van de practoraten in NL. Hoe nu verder? Wat is de volgende stap? Wat is er nodig voor een ROC-instelling om het volgende niveau te bereiken?

Ik spreek hierover met Adnan Tekin, voorzitter van de mbo-raad en Jeanette Oostijen. Jeanette is bestuurder van het VISTA College, lid van de Kerngroep Onderzoek & Innovatie van de MBO Raad en bestuurslid van de de Stichting Practoraten. Tussendoor stelt het publiek vragen.

Ik maakte deze podcast samen met ‘Stichting Ieder MBO een practoraat’. Ik was hiervoor te gast bij het ROC van Twente in de Gieterij in Hengelo op de landelijke practoratendag 2023. Practoraten hebben als doel een bijdrage te leveren aan een lerende innovatiecultuur in het mbo om zo op te leiden voor innovatief vakmanschap. Ze verbinden het bedrijfsleven aan actuele maatschappelijke en innovatieve vraagstukken. Bundeling en verdieping van kennis, en het in de praktijk toepassen van die kennis, staan daarbij voorop.

Hier vind je trouwens nog de link naar de podcast van Adnan Tekin!

De dagelijkse praktijk van kennisrijk en thematisch onderwijs op de basisschool

In deze podcast bespreken we de dagelijkse praktijk van het Nederlands Kennis Curriculum. Het Nederlands Kenniscurriculum (NKC) is een kennisgericht basisschoolcurriculum: een concrete en kennisgerichte invulling van de kerndoelen van het onderwijs in Nederland. Met het NKC kunnen scholen en leerkrachten zelfstandig hun onderwijs vormgeven. Hoe werkt dit in de praktijk? Hoe ga je er als team mee aan de slag? En hoe ziet de dagelijkse uitvoering eruit? Hierover praat ik met Wieteke de Wit, leerkracht op de Jan Ligthartschool in Arnhem. Ze is curriculum ontwikkelaar bij het NKC en Alex Koks. Projectleider van het Nederlands Kennis Kenniscurriculum (NKC) bij de School of Education and Society van Academica University of Applied Sciences. Expert op het gebied van curriculum implementatie en ontwikkeling in het PO.

Let op: Eerder dit jaar maakte in een speciale aflevering over de onderliggende bouwstenen van het NKC. Dit is aflevering 231 en is te bekijken via deze link.

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Kwaliteitservaring als review van het practoraat Brede Vorming. Live podcast tijdens de landelijke practoratendag

Vandaag ben ik op uitnodiging van Stichting Ieder mbo een practoraat te gast bij het roc van Twente in Hengelo. Ik maak een live podcast over hoe je ervaringsgericht de kwaliteit van onderzoek bij een practoraat kunt reviewen. Dat doe ik aan de hand van de ervaringen bij het practoraat brede vorming bij Firda (vakonderwijs in de regio Friesland en Noordelijk Flevoland). We gaan deze review systematiek LIVE ervaren en meemaken. Tijdens het gesprek staan er drie ervaringen centraal die we met publiek ervaren. Vervolgens gaan we in gesprek over de uitgangspunten, werkmethodiek, effecten en impact ofwel doorwerking. Wil je meer informatie over deze dag of over practoraten in het mbo? Check www.practoraten.nl!

Gasten aan tafel zijn:

Nieuwsgierig naar de werkvormen die voorbijkwamen?

Meer informatie over de aandachtskaarten vind je hier. De film over Mores Leren kan je hier terugkijken en check de achtergrondfilm over het practoraat via deze link. Het onderzoeksartikel is hier te downloaden.

Hoe gaat AI het onderwijs veranderen?

Volgens sommigen is Artifical Intelligence een echte ‘game changer’ voor het onderwijs. Anderen zijn daar nog niet zo zeker van. Feit is wel dat al heel veel scholieren en studenten gebruik maken van Chat GPT. En dat er in korte tijd hele grote stappen worden gezet. Denk aan het omzetten van tekst naar video, vertalen, samenvatten en er zijn zelfs vakgenoten die Chat GPT inzetten om onderwijs te maken. Is dit nou een goed idee? Hoog tijd om een aflevering te wijden aan AI in het onderwijs. We beginnen bij het begin: Wat is AI eigenlijk? Hoe werkt het? Is het nou wel of geen hype en welke veranderingen zijn al zichtbaar in het onderwijs als het gaat om de toepassing van AI? Ik spreek erover met Liza Peeters en Thijs Wesselink. Ze zijn de maker van de podcast Chat GPT en onderwijs.

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!