In praktisch elke organisatie of school staat creativiteit hoog in het vaandel. Creativiteit wordt dan vaak in verband gebracht met innovatie, duurzaamheid of klantgerichtheid. Maar wat is creativiteit eigenlijk? Kan je het ontwikkelen of blijft het een soort mystieke eigenschap van bijzondere mensen? Over deze vraag ging ik in gesprek met kunstenaar Barthel Brussee. Volgens Barthel gaat creativiteit vooral over passie, aandacht voor je ambacht, vakmanschap en pure discipline.
Speakersnotes
Tijdcodes
- 1.30 Wanneer ben je als mens een kunstenaar?
- 2.00 Als kunstenaar consequenties kunnen incasseren
- 2.33 Werken om te kunnen werken
- 04.00 Kinderen en creativiteit
- 08.00 Schilderen naar waarneming en de menselijke staat van zijn (komisch en treurig)
- 09.07 Feest!
- 09.45 Druk om te presteren en over het werk van Barthel
- 10.00 Facebook
- 14.10 Technische vaardigheden en talent
- 16.20 Je gereedschapskist vergroten als kunstenaar
- 16.45 Aandacht voor techniek
- 19.00 Vincent van Gogh en de kwaliteit van verf
- 20.30 Oefenen en voorstudies maken
- 21.10 Jezelf een opdracht geven
- 21.35 Vraaggericht creëren als kunstenaar
- 25.00 David Hockney, zie ook de link met Van Gogh
- 28.40 Over Dada en het dadaïsme
- 29.00 Theo van Doesburg en de dadaïstische veldtocht
- 34.40 Ruimte op school voor creativiteit
- 35.10 Ontplooiing van kinderen
- 35.30 Kunst is zeer relevant in de maatschappij van vandaag
- 36.00 Is het ook kunst om een auto te kunnen ontwerpen?
- 36.20 Anders durven kijken en waarde toekennen aan kunst
- 36.40 Handvaardigheid op school
- 41.00 Je verliezen in de kunst, het proces en het plezier om iets te kunnen maken met je handen
- 44.00 Leren werken met klassieke technieken, zoals binnen het textielmuseum
- 45.10 Kunstenaars in de klas!
- 51.00 Zin krijgen om te beginnen met kunst, hoe doe je dat?
- 54.00 Nieuwe projecten van Barthel