Episode Archives

Hoe maak je een goede lesmethode? Met Erik Meester

Erik Meester draait er niet omheen. De meeste lesmethodes in Nederland zijn over het algemeen heel slecht. Er is weinig aandacht voor algemene kennisopbouw, taalrijkheid, instructie en de verschillende dimensies van leren in de klas. Denk daarbij aan het belang van aantekeningen maken (schrijven), herhaling (immersie) en het vertellen en delen van kennis via verhalen. Tel daarbij op dat de onderwijsresultaten in Nederland al zo’n 20 jaar dalen dan is het tijd dat het roer radicaal omgaat. De afgelopen jaren heeft Erik samen met het Nederlands Mathematisch Instituut gewerkt aan een nieuwe lesmethode voor het primair onderwijs. Deze methode, het onderliggende curriculumontwerp en de didactische uitgangspunten staan centraal in deze podcast. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden bespreken we de werking en de effecten op leerlingen en leraren.

Helpen boekentips op YouTube jongeren aan het lezen?

Steven Stavast is docent Nederlands en maakt YouTube filmpjes over jeugdliteratuur om jongeren een leuk boek te helpen kiezen. Steven deed de toneelschool in Arnhem en speelde 15 jaar in film- en theaterproducties. Steven is sinds 202 docent Nederlands op de Werkplaats in Bilthoven. Hij geeft les aan de 1e en 2e klassen van vmbo en havo. In deze podcast praten we het ontstaan van dit film idee, waarom dit soort positieve voorbeelden belangrijk zijn en welk effect het heeft op jongeren als het gaat om leesplezier. Kijk voor meer informatie op www.boekvoornederlands.nl

Deze podcast serie maak ik in samenwerking met Beeld en Geluid Onderwijs en LessonUp. Beeld en geluid beheert √©√©n van de grootste archieven ter wereld als het gaat om media en is natuurlijk bekend van het prachtige museum in Hilversum. In de aanloop naar de uitreiking van de media en onderwijsprijs 2023 hebben we meer van dit soort Tjipcastshorts gemaakt. Deze vind je op de website van Beeld & Geluid.  Daar vind je ook het inschrijfformulier als je mee wilt doen. Ben jij de volgende winnaar?

Practoraten als innovatieve tussenruimte in het mbo. Met Jorick Scheerens

Practoraten nemen een steeds belangrijkere positie in als schakel tussen mbo opleidingen en het werkveld. Toch zijn practoraten een relatief nieuw fenomeen in Nederland. Hoog tijd om met Jorick Scheerens (één van de initiatiefnemers) in gesprek te gaan over de oorsprong, bedoeling en impact van practoraten. We gaan terug naar het prille begin en bespreken welke ontwikkelstappen genomen zijn om praktijkonderzoek een centrale invulling te geven in het beroepsonderwijs. Inmiddels zijn er practoraten op het gebied van techniek, voedsel, welzijn, zorg, gastvrijheid en de lijst gaat nog wel even door! Hoog tijd om vooruit te kijken en te bespreken wat de ambitie is voor de komende jaren.

Op ontdekkingsreis bij Beeld en Geluid in Hilversum

In deze aflevering loop ik door het Beeld en Geluid museum in Hilversum! Ik praat met Roos Lambooij, onderwijsontwikkelaar en bedenker van de onderwijsalp Glitch. Met deze app gaan groepen kinderen op ontdekkingsreis door het museum. Onderweg krijgen ze allerlei opdrachten. Sinds de app gelanceerd is zijn er al ruim 2.000 leerlingen geweest die ermee door het museum op avontuur zijn gegaan! Hoog tijd om met Roos te praten over het ontwerp van de app, hoe het werkt en wat je ervan leert.

Deze podcast serie maak ik in samenwerking met Beeld en Geluid Onderwijs en LessonUp. Beeld en geluid beheert √©√©n van de grootste archieven ter wereld als het gaat om media en is natuurlijk bekend van het prachtige museum in Hilversum. 

In de aanloop naar de uitreiking van de media en onderwijsprijs 2023 hebben we meer van dit soort Tjipcastshorts gemaakt. Deze vind je op de website van Beeld & Geluid.  Daar vind je ook het inschrijfformulier als je mee wilt doen.

Hoe kan je toetsen leergericht gebruiken?

Het gaat in ons onderwijs vaak over het belang van toetsen. Regelmatig hebben experts hier stevige opvattingen over. En momenteel laait de discussie over de zin en onzin van de eindtoets in het primair onderwijs ook weer op. Tijd om de praktijk aan het woord te laten en in te zoomen op het nut van toetsen. In de studio is Martin Ooijevaar. Directeur onderwijs bij SKO West Friesland, een schoolbestuur met 22 scholen. Hij verdiept zich al geruime tijd in hoe je de leervorderingen van leerlingen op de juiste manier kunt volgen. En welke rol toetsing hierin kan spelen. Hij publiceert met enige regelmaat over het gebruik van de referentieniveaus in het primair onderwijs en vergelijkt bijvoorbeeld de verschillende leerlingvolgsystemen en de kwaliteit van verschillende toetsen. In deze podcast deelt Martin zijn belangrijke praktijkbevindingen en schetst een evidence-informed methodiek hoe toetsen leergericht zijn in te zetten. Dit doet hij op klas, school en stichtingsniveau.

Tjipcast short: Hoe krijg je meer interactie tijdens de les?

De tweede Tjipcast short! In 20 minuten ga ik met een onderwijsexpert in gesprek over hoe je met beeld, geluid en digitale didactiek de kwaliteit van je lessen kunt verrijken. Deze podcast serie maak ik in samenwerking met Beeld en Geluid Onderwijs en LessonUp. Beeld en geluid beheert √©√©n van de grootste archieven ter wereld als het gaat om media en is natuurlijk bekend van het prachtige museum in Hilversum. We maken deze serie in aanloop naar de uitreiking van de Media & Onderwijs Prijs op 5 oktober. Heb jij een mooie les die je wilt inzenden? Doe mee en laat zien wat je in huis hebt! Aan tafel zit Jan Wolter Smit. Volgens radio 3FM de leukste geschiedenisdocent van Nederland. Hij is ook hoofd onderwijs bij Lesson up en docent popgeschiedenis. In deze aflevering bespreken we drie methodieken om de interactie met je leerlingen te verbeteren gericht op:

1. Interactie tussen leerlingen

2. Interactie leerling en docent

3. Interactie tussen de lesstof en de leerlingen

Hoe krijgen we kinderen (weer) aan het lezen?

Te gast in de studio is Naomi Smits, leerkracht, leesco√∂rdinator, tekstschrijver , columnist JSW en schrijver. We gaan in gesprek over haar laatste boek: Wie niet leest is gek. Hoe krijg je kinderen aan het lezen? Hoe gebruik je literatuur in je les? Hoe ga je om met leeshaters? Met tal van praktische tips en aan de hand van een flinke stapel boeken gaan we in gesprek! Check zeker ook het geweldige inititief ‘De leesknokploeg‘ waar Naomi ook deel van uitmaakt. Hun motto: Lang zullen we lezen!

Tjipcast short: Aan de slag met beeld en geluid in je klas

Dit is een speciale Tjipcast aflevering! Ik maak voor het eerst een Tjipcast short. In 20 minuten ga ik met een onderwijsexpert in gesprek over hoe je met beeld, geluid en digitale didactiek de kwaliteit van je lessen kunt verrijken. Deze podcast serie maak ik in samenwerking met Beeld en Geluid Onderwijs en LessonUp. Beeld en geluid beheert één van de grootste archieven ter wereld als het gaat om media en is natuurlijk bekend van het prachtige museum in Hilversum. We maken deze serie in aanloop naar de uitreiking van de Media & Onderwijs Prijs op 5 oktober. Heb jij een mooie les die je wilt inzenden? Doe mee en laat zien wat je in huis hebt! Aan tafel zit Saskia de Vries. Onderwijsexpert werkzaam bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Saskia is gespecialiseerd in het leren in de klas met gebruik van media. In deze aflevering laten we aan de hand van mediafragmenten horen hoe je de kwaliteit van je lessen kunt verrijken.

Onderwijsnieuws: april 2023

Samen met Peter Loonen neem ik het onderwijsnieuws van de maand april door. Dit zijn de onderwerpen die voorbijkomen: Grensoverschrijdend gedrag van Minister Wiersma. Hoogste aantal voortijdige schoolverlaters in tien jaar. Een derde van de onderwijzers leest niet. Experts tegen Kamer: die verslavende smartphone moet de klas uit. Verveling hoort ook gewoon bij school… Nieuwe taal in het onderwijs? Afscheid van hallo jongens en meisjes? Iedereen wil naar de universiteit, maar dat is niet wat de maatschappij nodig heeft. Leerlingen groep 8 maken voor laatste keer centrale eindtoets. Tijd om de roze bril van onderwijsvernieuwing af te zetten? Universiteiten en hogescholen zijn steeds meer op elkaar gaan lijken.

Deze podcast is ook te vinden via een nieuw kanaal: Top 10 onderwijsnieuws. Maar je kunt natuurlijk ook hier blijven luisteren. Tips of idee√ęn voor de volgende uitzending? We horen het graag!

Hoe blijf je als professional in de leerstand?

Ook al is leren iets wat we van nature doen, het is in de context van ons werk niet altijd vanzelfsprekend. Soms roepen opleidingen of veranderingen juist weerstand op. En dat maakt dat we minder ontwikkelen en leren in ons werk dan mogelijk is. Zonde! Want een leven lang leren is wel degelijk de moeite waard en iets om na te streven. Isolde Kolkhuis Tanke schreef hier boek over: In de leerstand. Over hoe je kunt blijven leren in je werk. Wat vraagt een leven lang leren van een professional, leidinggevende en bijvoorbeeld afdeling HR of opleidingen? We bespreken de kenmerken van een uitnodigende werk-leeromgeving en welke valkuilen je beter kunt vermijden.

Isolde Kolkhuis Tanke is zelfstandig adviseur en onderzoeker. Docent aan de Open Universiteit, SUAS en Business School Nederland. Ook is Isolde hoofdredacteur van het tijdschrift Opleiding en Ontwikkeling.