Episode Archives

Welke transitie is nodig in de kinderopvang om gelijke kansen te bevorderen?

Gelijke kansen beginnen niet pas in groep 3. Ze wortelen in de eerste jaren waar veiligheid, leren en een rijke speelomgeving cruciaal is voor ieder kind. De kinderopvang is allang geen ‘bewaarplaats’ meer voor werkende ouders: het is een plek waar ontwikkeling, hechting en educatie samenkomen. Maar welke transitie is nodig om dit potentieel echt te benutten? Hoe kunnen we als samenleving de eerste 1.000 dagen nog rijker en betekenisvoller inrichten om gelijke kansen te bevorderen?

In deze aflevering onderzoeken we welke koers de kinderopvang moet varen om gelijke kansen te bevorderen, van 0 tot 12 en over de grenzen van opvang en school heen. Samen met Mara van Eekeren, directeur van Integraal Kindcentra De Doornik in Doornenburg en IJsbrand Jepma, senior onderzoeker en adviseur bij Sardes en auteur van Lerenderwijs: 12 bouwstenen voor een lerende organisatie in de kinderopvang, verkennen we wat werkt in de praktijk én wat er stelselmatig beter kan en moet.

We spreken ondermeer over de verschuiving van opvang naar een volwaardige educatieve omgeving, de professionaliseringsslag sinds de eerdere harmonisatie en hoe IKC’s de doorgaande lijn concreet handen en voeten geven. Van vroegsignalering en ouderpartnerschap tot samen leren in teams. Ook kijken we naar spannende systeemkeuzes: zoals leerplichtverlaging, doelgroep kleuterbeleid en de benodigde toegankelijkheid zoals tijd en ruimte om te kunnen professionaliseren in de kinderopvang.

In deze aflevering hoor je meer over:
🍼 Het belang van de eerste 1.000 dagen: waarom vroege leerrijke interactie een leven lang doorwerkt
🏫 IKC in de praktijk: één huis, één visie, één doorgaande lijn van 0–12
🤝 Pedagogisch partnerschap: samenwerken met ouders als hefboom voor ontwikkeling
🧠 Spel = leren. Denk aan taal, rekenen en het verwerven van executieve functies in een rijke omgeving
👩‍🏫 Professionaliseren met impact: pedagogisch coach, PLG’s en tijd buiten de groep
📐 Doelen voor het jonge kind: van Walraven-basisdoelen naar meer educatieve scherpte
⚖️ Toegang en stelsel: leerplicht vanaf 4 jaar, (gratis) voorschool en de uiteindelijke betaalvraag
🎓 Opleiden & doorstromen: MBO-HBO-Pabo, associate degrees en samen peuters-kleuters in één groep

Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door:

Klassewerkplek. Wetenschappelijke studies tonen aan dat gelukkige leerkrachten meer betrokken zijn, minder verzuimen en effectiever lesgeven, wat de onderwijskwaliteit verbetert en de werkdruk vermindert. Wil je meer weten over hoe zo’n gelukkige werkplek eruit kan zien? Check dan snel www.klassewerkplek.nl en doe mee!

En Wetenswaardig. Wil jij thematisch onderwijs realiseren, op basis van directe instructie, rijke teksten, en ook nog eens volledig kerndoel dekkend zijn? Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. Nieuwsgierig? Kijk op www.wetenswaardig.nl voor meer informatie!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Hoe geef je traumasensitief onderwijs aan NT2-leerlingen?

Traumasensitief onderwijs voor NT2-leerlingen gaat verder dan alleen taalonderwijs. Het gaat over kinderen die een nieuwe wereld binnengaan: met een andere taal, andere gewoontes en vaak ervaringen die we niet kunnen zien, maar die wél voelbaar zijn in hun lijf, gedrag en concentratie. Hoe zorgen we ervoor dat deze leerlingen zich veilig voelen in onze klas, vertrouwen opbouwen en ruimte krijgen om te leren?

In deze aflevering onderzoeken we hoe je traumasensitief kunt werken binnen het onderwijs aan nieuwkomers en NT2-leerlingen. Niet als een extra taak erbij, maar als een manier van kijken en handelen die begint bij de basis: veiligheid, erkenning en het werken vanuit een positieve relatie. Samen met Pascal Tijlink, docentonderzoeker en expert op het gebied van NT2 en traumasensitief lesgeven, bespreken we wat leerlingen nodig hebben én wat leerkrachten kunnen doen, ook in een drukke klas, met beperkte tijd.

We bespreken waarom traumasensitief onderwijs voor álle leerlingen werkt, maar voor nieuwkomers en leerlingen met migratie-ervaring simpelweg onmisbaar is. We onderzoeken hoe stress en trauma invloed hebben op leren, en hoe je als leerkracht kunt co-reguleren, rust kunt bieden en mee kunt bewegen met wat een kind aankan. En we staan stil bij het belang van meertaligheid, samenwerking met ouders en het inzetten van de kracht van de groep. We doen dit op basis van een wat Pascal samen met vakgenoten heeft ontwikkeld (zie hieronder).

In deze aflevering hoor je meer over:
🧠 Het brein en stress: waarom veiligheid eerst komt en leren daarna
📚 Taalontwikkeling als proces: waarom Nederlands leren 5 tot 7 jaar duurt en wat dat betekent in de klas
🌍 Meertaligheid als kracht: hoe moedertaal het leren van Nederlands juist versterkt
🤝 Co-regulatie en relatie: waarom jij als leerkracht een veilige basis kunt zijn
👨‍👩‍👧 Samenwerken met ouders: hoe je vertrouwen opbouwt, ook als taal of cultuur verschilt
👥 Samen leren in de groep: hoe de klas zelf een bron van steun en groei kan zijn

Met praktische voorbeelden, herkenbare situaties en veel rust en nuance laat deze aflevering zien dat traumasensitief NT2-onderwijs niet begint met methodes, maar met menselijkheid, verbinding en een leerkracht die ziet wat een kind nodig heeft.

De volgende bronnen zijn de moeite waard raad te plegen:

Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door:

Klassewerkplek. Wetenschappelijke studies tonen aan dat gelukkige leerkrachten meer betrokken zijn, minder verzuimen en effectiever lesgeven, wat de onderwijskwaliteit verbetert en de werkdruk vermindert. Wil je meer weten over hoe zo’n gelukkige werkplek eruit kan zien? Check dan snel www.klassewerkplek.nl en doe mee!

En Wetenswaardig. Wil jij thematisch onderwijs realiseren, op basis van directe instructie, rijke teksten, en ook nog eens volledig kerndoel dekkend zijn? Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. Nieuwsgierig? Kijk op www.wetenswaardig.nl voor meer informatie!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Wat is de rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverandering?

Dit is de tweede aflevering van een podcastreeks over werken in het onderwijs die ik maak op uitnodiging van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In deze aflevering ga ik in gesprek over de relatie tussen schoolleiderschap en duurzame organisatieverandering met onderzoeker Elske van den Boom-Muilenburg en programmamanager onderwijs en onderzoek Christel Wolterink. Samen bespreken we drie onderwerpen. Als eerste de verbinding tussen onderwijsverandering en de adaptatie en borging hiervan in de dagelijkse praktijk. Vervolgens spreken we uitgebreid over leiderschap in de school en hoe je kunt navigeren binnen een complexe onderwijsomgeving. Als laatste brengen we in kaart hoe je een duurzame professionele leergemeenschap (PLG) binnen de school verder kan ontwikkelen.

Aanleiding voor deze podcast is het NRO-onderzoek over de rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverandering en in het bijzonder het proefschrift van Elske. Inzichten uit haar proefschrift zijn verwerkt in het e-boek ‘Leiderschap voor onderwijsontwikkeling, van idee naar duurzame PLG’.   

Er volgen binnen het thema ‘Leiderschap’ nog enkele andere afleveringen. Ook binnen de thema’s ‘Bestuurlijk Vermogen’ en ‘Human Resource Development (HRD)’ zullen nog enkele afleveringen volgen. 

Vind je dit interessant? Houd de Tjipcast dan in de gaten!

Belangrijkste linkjes en bronnen van de aflevering:

Het NRO heeft rondom dit onderwerp ook andere relevante bronnen beschikbaar:

Meer weten over de podcastreeks?

Deze serie maak ik op uitnodiging van het Nationaal Regieorgaan onderwijsonderzoek (NRO) en de programmacommissie Werken in het onderwijs. In elke aflevering ga ik met een onderzoeker en een onderwijsprofessional in gesprek over een wetenschappelijk onderzoek, waarbij we van gedachten wisselen over wat het thema betekent voor het werk in de onderwijspraktijk. Deze podcast heeft als doel om de dialoog tussen praktijk en wetenschap te versterken door verschillende perspectieven en ervaringen te delen. Heb je vragen? We horen het graag. Laat een reactie achter via tjipcast.nl/vraag.

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Hoe maak je impact met inclusief onderwijs?

Inclusief onderwijs gaat verder dan een ideaal: het draait om de dagelijkse praktijk waarin ieder kind, met of zonder extra ondersteuningsbehoefte, welkom is én tot zijn recht komt. Maar hoe geef je dat concreet vorm in de klas en samen met je team? In deze aflevering onderzoeken we wat er nodig is om écht inclusief te werken — niet alleen vanuit beleid, maar vanuit pedagogische kwaliteit, samenwerking en de kracht van de gemeenschap in en rondom de school. Samen met schoolleider Tessa van Zadelhoff (Basisschool Het Talent in Schijndel) en leerkracht Joep Goldak (Basisschool De Laak in Wamel) ontdekken we hoe visie op inclusief, een portie lef en maatwerk samenkomen in de praktijk.

We praten over wat inclusief onderwijs nou écht betekent (voorbij het containerbegrip) en waarom het begint bij “steengoed onderwijs”: pedagogisch en didactisch sterk, met open deuren voor zoveel mogelijk leerlingen en ruimte voor vernieuwing. Vanuit persoonlijke ervaringen delen Tessa en Joep hoe hun scholen stap voor stap uitgroeiden tot plekken waar regulier en speciaal basisonderwijs samenkomen, gedragen door samenwerking, vertrouwen en een gedeelde visie.

🎒 In deze aflevering hoor je meer over:
🏫 Nabij onderwijs: hoe deze twee scholen samenwerken organiseren zodat ieder kind dichtbij huis naar school kan gaan.
💬 Verantwoord inclusief zijn: ruimte bieden aan iedereen en eerlijk kijken wat er wel en niet mogelijk is voor leerlingen.
🤝 Samen één team: van koffiekamer gesprekken tot gezamenlijke vergaderingen: samenwerken over grenzen heen.
🧩 Maatwerk in de praktijk: kleine successen leiden tot grote impact: hoe elke leerling krijgt wat hij of zij nodig heeft.
💡 Ondersteuning & expertise: van pedagogische coaches tot samenwerkingsverbanden die het verschil maken.

🎙️ Met veel praktijkverhalen over verbinding, vertrouwen en vernieuwend denken laat deze aflevering zien dat inclusief onderwijs niet alleen begint met beleid, maar met professionals en de moed om ‘gewoon’ te beginnen.

Hieronder vind je nog de besproken posters:

Deze podcast maak ik samen met JSW, hèt vakblad voor het basisonderwijs. JSW is al jaren het naslagwerk voor leerkrachten en onderwijsprofessionals in het primair onderwijs. JSW is praktijkgericht, duidelijk en toegankelijk! En wist je dat JSW ook een thematisch deel heeft? Met zes rijke edities per schooljaar ben jij zo helemaal bij! Bijvoorbeeld nieuwsgierig naar ICT & Media, basisvaardigheden, sociaal emotionele ontwikkeling of actuele ontwikkelingen op het gebied van lezen? Kijk op JSW.nl!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Is het tijd voor een universitaire basisschool?

Hoe zou een basisschool eruitzien waar de fysieke grenzen tussen wetenschap, opleiding en onderwijs verdwijnen? Conexus en de Radboud Universiteit bouwen aan een unieke basisschool in Nijmegen: een basisschool geïnspireerd op het model van een universitair medisch centrum, waarin onderwijs, opleiding en onderzoek samenkomen. Ik vind dit een baanbrekend initiatief. Deze school ‘midden in de stad, midden in de wetenschap’ maakt het mogelijk de wisselwerking tussen praktijk en wetenschap nog sterker te verankeren. Met de inzichten en ervaringen die hier worden opgedaan, willen Conexus en de Radboud Universiteit op termijn ook andere scholen in de regio inspireren en bijdragen aan de ontwikkeling van het landelijke basisonderwijs.

Over de totstandkoming en concretisering van de universitaire basisschool ga ik in gesprek met Luciënne van den Brand, voorzitter van het college van bestuur van Conexus en Anna Bosman, emeritus hoogleraar orthopedagogiek en dynamiek van leren en ontwikkeling. Conexus en de Radboud Universiteit werken al jaren nauw samen en in het verlengde hiervan wordt nu de deze volgende stap gezet. De kracht van deze samenwerking ligt in het benutten van de opleidingsketen die Nijmegen te bieden heeft; van basisschool tot universiteit. Op deze nieuwe school in de wijk Dukenburg gaan onderwijsprofessionals, onderzoekers en studenten samen aan de slag. Niet alleen ten behoeve van de leerlingen in deze wijk, maar ook als kraamkamer voor nieuwe onderwijskundige ontwikkelingen.

Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door:

Klassewerkplek. Wetenschappelijke studies tonen aan dat gelukkige leerkrachten meer betrokken zijn, minder verzuimen en effectiever lesgeven, wat de onderwijskwaliteit verbetert en de werkdruk vermindert. Wil je meer weten over hoe zo’n gelukkige werkplek eruit kan zien? Check dan snel www.klassewerkplek.nl en doe mee!

En Wetenswaardig. Wil jij thematisch onderwijs realiseren, op basis van directe instructie, rijke teksten, en ook nog eens volledig kerndoel dekkend zijn? Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. Nieuwsgierig? Kijk op www.wetenswaardig.nl voor meer informatie!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Help! Wij willen met thematisch lezen aan de slag. Hoe kunnen we beginnen?

Thematisch lezen is dé manier om kinderen te laten ontdekken, verbinden en verdiepen door middel van verhalen. Maar hoe begin je daar als school mee? En welke valkuilen kan je beter vermijden? In deze aflevering praat ik met Femke Ganzeman en Anne van Mechelen over de kracht van thematisch lezen, het samenstellen van rijke boekenpakketten en hoe je kinderen én leraren kunt enthousiasmeren om (weer) te gaan lezen. Femke is programmamanager en leesspecialist bij Schoolsupport en bekend van de website Leesbevordering in de klas waar ze boeken bespreekt en tips geeft aan leerkrachten. Anne is docent Nederlands en oprichter van het platform LangleveLezen, waar ze zich inzet om jong en oud aan het lezen te krijgen. Ook hier zijn veel tips en recensies terug te vinden!

💡 Belangrijkste inzichten:
🌱 Lezen verrijkt én verbindt — thematisch lezen brengt kennis en leesplezier samen in betekenisvolle contexten.
📚 Boeken maken thema’s levendig — van burgerschap tot ontdekkingsreizen: elk onderwerp krijgt diepte door verhalen.
👩‍🏫 De leerkracht leest en geeft het voorbeeld — een lezende leraar inspireert leerlingen om zelf te gaan lezen.
🚀 Klein beginnen mag — start met één thema, een kort verhaal of een pakkend fragment en bouw stap voor stap uit.
🤝 Samen lezen versterkt teams — door als team boeken te verkennen, groeit de leesmotivatie én de pedagogische samenhang.

Dit is een podcast in samenwerking met Schoolsupport. Hun missie: ieder kind van 4 tot 14 jaar met plezier laten ontdekken, lezen en leren. Ze helpen scholen, bibliotheken, boekhandels, begeleidingspraktijken en gezinnen met aanvullende leermiddelen en leesboeken die inspireren, motiveren en direct inzetbaar zijn. Het doel van Schoolsupport is om kinderen te laten groeien in kennis, vaardigheden én zelfvertrouwen – op school en thuis. Dank ook aan Flinke Media voor de totstandkoming van deze co-productie!

Hier kan je meteen doorklikken naar het themaplein! De Themaplein pakketten bieden een rijke leesomgeving met informatieve en verhalende leesboeken van ruim 60 verschillende uitgeverijen, passend bij de thema’s van allerlei lees- en wereldoriëntatiemethoden.

Nieuwsgierig naar de boeken die op tafel lagen? Hieronder vind je een selectie!

Albatros

Mijn jaar in een tent

Vluchtelingen

Schaduwen van Radovar

Drollenpost

De lijst van Violet Sopjes

De Wonderverteller

Alter

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Waarom gaat het tijdens de verkiezingen niet meer over onderwijs?

In de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen gaat het veel over wonen, veiligheid, stikstof en bijvoorbeeld de zorg, maar onderwijs komt niet vaak ter sprake. Het lijkt wel alsof partijen het onderwerp liever vermijden omdat het geen snelle oplossingen biedt en voor veel kiezers geen prioriteit is. Maar wat is er nu wel nodig om het onderwijs in Nederland toekomstbestendig te maken? Welke politieke keuzes zijn er te maken? Hierover ga ik in gesprek met Bjorn Beijnon. Bjorn is docent aan de Hogeschool Utrecht en staat voor de politieke partij Volt op de kandidatenlijst voor de aankomende Tweede Kamer verkiezingen. We reflecteren op de belangrijke onderwijsthema’s voor Volt in deze aankomende verkiezingsperiode. Wil je weten welke partij het dichts bij jouw politieke waarden staat? Vul de stemwijzer eens in!

Enkele inzichten uit deze aflevering:

🎯 Onderwijs is geen “sexy” campagnethema — Politieke partijen focussen op snelle resultaten, terwijl onderwijsinvesteringen pas op de lange termijn zichtbaar worden.

💰 Structurele bezuinigingen raken de kwaliteit — Minder docenten en tijdelijke contracten bedreigen continuïteit en innovatie in het hoger onderwijs.

🌍 Internationalisering vraagt nuance — Buitenlandse studenten zijn niet direct het probleem; gebrek aan beleid voor huisvesting en gebrek aan sociale cohesie wél.

🧩 Meerjarige financiering is cruciaal — Minder afhankelijkheid van losse subsidiepotjes en meer transparantie in geldstromen geeft scholen rust en richting.

🤝 Vertrouwen en verbinding boven controle — Minder nadruk op meten en toetsen; meer aandacht voor brede brugklassen, kansengelijkheid en waardering van álle onderwijsvormen (denk aan het mbo – hbo – wo).

Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door:

Klassewerkplek. Wetenschappelijke studies tonen aan dat gelukkige leerkrachten meer betrokken zijn, minder verzuimen en effectiever lesgeven, wat de onderwijskwaliteit verbetert en de werkdruk vermindert. Wil je meer weten over hoe zo’n gelukkige werkplek eruit kan zien? Check dan snel www.klassewerkplek.nl en doe mee!

En Wetenswaardig. Wil jij thematisch onderwijs realiseren, op basis van directe instructie, rijke teksten, en ook nog eens volledig kerndoel dekkend zijn? Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. Nieuwsgierig? Kijk op www.wetenswaardig.nl voor meer informatie!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Hoe ziet de toekomst van leren en werken eruit voor studenten in het beroepsonderwijs?

Een hybride leeromgeving is een plek waar leren en werken nauw aan elkaar zijn verbonden. Zo’n leeromgeving wordt vaak in co-creatie met het werkveld en de student vormgegeven. Er is de afgelopen jaren veel kennis opgedaan in hoe zo’n hybride leeromgeving eruit kan zien en welke randvoorwaarden belangrijk zijn. Ook in relatie tot diverse keuzes die er te maken zijn qua feitelijke uitvoering. Zo kan een hybride leeromgeving in school worden aangeboden in de vorm van een simulatie (oefenen van medische handelingen), op locatie bij een onderneming (aan de slag met verduurzaming) of digitaal waarbij bijvoorbeeld ingezet wordt op samenwerking op afstand. Het gaat hierbij telkens om de inrichting van de leerruimte (waar?), de materialen (waarmee wordt geleerd?), tijd (wanneer wordt geleerd?) en de rollen (met wie geleerd?). Hybride leeromgevingen zijn niet meer weg te denken uit het beroepsonderwijs. En ook binnen diverse practoraten wordt er veel mee gewerkt. Zo wordt er onderzoek uitgevoerd met studenten en het werkveld. Ook zijn er tal van praktische tools ontwikkeld om de effectiviteit en werking te vergroten. Ook in relatie tot ontwikkelingen op het vlak van toetsen en beoordelen.

In deze podcast brengen we de stand van zaken rondom hybride leeromgevingen in kaart en blik ik vooruit naar de komende jaren. Ik voer dit gesprek met:

  • Petra Poelmans, practor leren in hybride leeromgevingen verbonden aan Scalda en lector motiverende leeromgevingen aan de hogeschool Rotterdam.
  • Kathinka van Doesem, docent-onderzoeker bij het practoraat samen onderzoekend werken verbonden aan mbo Rijnland.
  • Franck Blokhuis, practor werkend leren & lerend werken bij mbo Amersfoort.

Deze aflevering maak ik samen met het Stichting Practoraten, platform voor praktische innovatie. We maken dit jaar vier afleveringen over praktijkonderzoek in het mbo. De kennisbank van het NRO biedt een mooi overzicht van tools, artikelen en praktijkvoorbeelden gericht op hybride leeromgevingen.

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Hebben we van Nederland een diplomademocratie gemaakt? En waarom is dat een probleem?

Academische geschoolden en praktisch geschoolden leven in gescheiden werelden. Ze hebben andere zorgen en opvattingen over de grote kwesties van onze tijd. Denk aan duurzaamheid, werkgelegenheid of immigratie. Maar in de politiek trekken de academici aan het langste eind. Nederland is een diplomademocratie – een land waarin de hoogste diploma’s het voor het zeggen hebben. Die ongelijke vertegenwoordiging is een bron van politiek wantrouwen en vormt een grote bedreiging voor onze democratie. Je leest hierboven de flaptekst van het boek Diplomademocratie, opleiding als nieuwe scheidslijn. Een boek wat ik met belangstelling heb gelezen, wat me aan het denken heeft gezet en wat ik graag wil aanraden!

Ik ga hierover in gesprek met auteur Mark Bovens. Mark is politiek filosoof, bestuurskundige en emeritus hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij schreef dit boek samen Anchrid Wille. Hoe is opleiding de nieuwe verzuiling geworden? Wat betekent het als vooral hoogopgeleiden de politieke koers van een land bepalen? En waarom voelen zoveel mensen zich niet meer vertegenwoordigd in politiek en bijvoorbeeld lokaal bestuur? We onderzoeken waar deze kloof vandaan komt, wat dit zegt over de staat van onze samenleving en of het mogelijk is de democratie weer van iedereen te maken.

Belangrijkste inzichten:
⚖️ De Nederlandse politiek wordt sterk gedomineerd door hoogopgeleiden, wat leidt tot een smalle blik op maatschappelijke vraagstukken.
🗣️ Burgers met een middelbare of lagere opleiding voelen zich vaak ongehoord en buitengesloten van het politieke proces.
💡 De kloof tussen kennis, macht en ervaring vergroot het wantrouwen in politiek en beleid.
🌍 Meer diversiteit in representatie en burgerparticipatie kan het democratisch evenwicht herstellen.

Tjipcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Klassewerkplek. Wetenschappelijke studies tonen aan dat gelukkige leerkrachten meer betrokken zijn, minder verzuimen en effectiever lesgeven, wat de onderwijskwaliteit verbetert en de werkdruk vermindert. Wil je meer weten over hoe zo’n gelukkige werkplek eruit kan zien? Check dan snel www.klassewerkplek.nl en doe mee!

En Wetenswaardig. Wil jij thematisch onderwijs realiseren, op basis van directe instructie, rijke teksten, en ook nog eens volledig kerndoel dekkend zijn? Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs. Nieuwsgierig? Kijk op www.wetenswaardig.nl voor meer informatie!

Bekijk ons gesprek eens op YouTube!

Is een examen nog wel van deze tijd? LIVE podcast over werken en leren!

Dit keer ben ik niet in de studio maar hebben we de studio opgebouwd in Kasteel Groeneveld. Een buitenplaats voor stad en land voor het eerst gebouwd in 1696! Check zeker ook even de shownotes voor wat indrukwekkende foto’s. Overigens ook een mooie en leerzame locatie voor een schoolreisje weet ik uit ervaring!

In deze aflevering ga ik in gesprek over een spannende en fundamentele vraag gericht op leren en professionaliseren van professionals: Is een examen nog wel van deze tijd? We richten ons nu met name op professionals die werken en leren combineren. Zitten we in deze digitale en snelle economie nog wel te wachten op een onafhankelijk en ‘waardevast’ diploma? Met AI, tal van (gratis) online leeromgevingen en een krappe arbeidsmarkt ligt de wereld aan je voeten zou je denken! Bovendien is een examen niet zomaar gemaakt. Tal van zaken dienen op orde te zijn. Denk aan het bepalen van de leerdoelen, het toetsbeleid, de samenstelling van de examencommissie of de analyses van de resultaten! Kortom, is dit nog wel van deze tijd? Over deze vraag ga ik het hebben in een live podcast met publiek die tussendoor ook de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen.

Ik zit aan tafel met:

Jobke van den Berg, directeur en bestuurder van eXplain

Barbara Kramer, directeur stichting examens uitzendbranche

Frank Bakker, directeur en bestuurder van Markus Verbeek Praehep

Deze podcast maak ik op uitnodiging van de associatie voor examinering. De associatie voor examinering is één van de grootste onafhankelijke exameninstituten in Nederland. De associatie is toonaangevend in de markt bij het maken én afnemen van examens voor hooggewaardeerde diploma’s. Volgens jaar vieren ze hun 85 jarig jubileum! Niet voor niets stemmen de meeste opleiders hun opleidingsprogramma’s af op onze examenprogramma’s. Een diploma van de Associatie is meer dan een papiertje. Een Associatiediploma is een kwaliteitskeurmerk. En dát opent deuren bij werkgevers. Meer weten? Kijk op www.associatie.nl. Ter info: De associatie voor examinering is sinds 7 jaar onderdeel van Explain.