Hoe maak je van je van leren en opleiden in een organisatie een aantrekkelijke activiteit?
Ik ga over deze vraag in gesprek met Joseph Kessels, emeritus hoogleraar onderwijskunde en oprichter van het adviesbureau Kessels & Smit, The Learning Company. We zijn lange tijd collega’s geweest en werken nog steeds nauw samen. Zo heb ik met Joseph het filosofieboek geschreven Denken in organisaties, pleidooi voor een nieuwe Verlichting en werken we samen aan een onderzoek over hoe jonge musici van elkaar leren in het Meesters en Gezellen programma. Wat is er nodig om in organisaties het feitelijke werk als uitgangspunt van leren te zien? En wat voor organisatiekenmerken bevorderen professionele ontwikkeling of zetten er juist de rem op? Is het mogelijk professionals te verplichten om te leren? Daarover gaat dit gesprek.
Speakersnotes
- 0.30 Ik bedoel natuurlijk de Vrije Universiteit Amsterdam en niet de Universiteit van Amsterdam 🙂
- 0.55 Boek Human Resource Development in a Knowledge Economy, a organizational view, link naar proefhoofdstuk: https://www.macmillanihe.com/resources/sample-chapters/9780333990155_sample.pdf
- 01.30 Masterscriptie Learning by Connecting, o.a. hoe leren postbodes in het werk, samen in een team? Link naar wetenschappelijke publicatie: https://www.tjipdejong.com/hop-step-jump-building-social-capital-by-learning-through-bridging-bonding-and-linking/
- 01.40 Proefschrift Tjip: samenvatting en interview in Financieel Dagblad, https://www.tjipdejong.com/directiekamers-moeten-leeg/
- 01.55 Artikel over onderzoek en organisatieverandering in supermarkten: https://www.tjipdejong.com/shop-assistants-as-instigators-of-innovation-analysis-of-26-innovation-initiatives-in-17-dutch-supermarkets/
- 02.02 Boek Denken in organisaties, pleidooi voor een nieuwe Verlichting. Zie www.denkeninorganisaties.nl
- 02.40 De kweekschool, https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweekschool
- 02.57 ITO school, https://nl.wikipedia.org/wiki/Lagere_technische_school
- 06.00 Leren in iets waar je goed in bent is een belangrijke drijfveer. Het is moeilijk na te denken over waar je goed in bent
- 06.45 Het maakt niet eens uit waar iemand goed in is, belangrijker is dat dit het vertrekpunt is van leren
- 08.40 ADL, https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_dagelijkse_levensverrichtingen
- 18.22 Schoonmaakploegen organiseren zich op basis van zelfsturing en ondernemerschap: https://www.schoongewoon.nl/organisatie
- 19.30 Zelfsturing leidt tot chaos en anarchie. Diepgeworteld gevoel: mensen zijn eropuit de boel te vernachelen
- 21.00 Het economisch denken is een aantal belangrijke zaken ook vergeten
- 27.55 Vraag Joke van Alten over de ouderenzorg en tijdsdruk om te leren
- 29.40 Medewerkers verzetten zich tegen efficiency dat van buiten wordt opgelegd
- 31.30 Voorbeelden van leeractiviteiten in het dagelijks werk
- 33.35 Vraag Jan Bransen over duaal leren vanaf de middelbare school
- 38.00 Bouwen aan een klauterbos, wat leren kinderen en ouders daarvan?
- 41.00 Kan je studenten op een Universiteit ook zien als collega’s?
- 41.45 Vraag Anja Doornbos over hoe kinderen en mensen lang geleden leerden, meester – gezel systeem en de teloorgang ervan
- 45.40 Meesters en Gezellen onderzoek naar informeel leren: https://www.tjipdejong.com/het-geheim-van-meesters-gezellen-samen-ademen/
- 46.00 Kenmerken van sociaal leren en kennisontwikkeling
- 49.00 Hoe leert Joseph eigenlijk zelf?