Het onderwijs vormt niet, het vervormt. Doordat het uitgaat van verkeerde aannames en ideeën. Hier begint hoogleraar Jan Bransen zijn kritisch betoog om anders te durven kijken naar onderwijs, leren en ontwikkeling. Want leren is veel meer dan een toets of examen halen. Reflectie en onderzoek doen naar wie je bent als mens, wat je drijft en motiveert is minstens zo waardevol! Maar deze activiteiten vragen ruimte, aandacht en begeleiding en zijn bovendien niet zo makkelijk ’te meten’. In deze Tjipcast spreek ik uitgebreid met Jan Bransen over zijn nieuwe boek ‘Gevormd, of vervormd? Pleidooi voor ander onderwijs’. Een buitengewoon spannend gesprek over de rol van kennis, experimenteren en het belang van motivatie en ‘zin in leren’. Want uiteindelijk is leren veel meer dan de spiegel van een helder gegeven instructie. Durven we nog wel zo naar ons onderwijs te kijken?
Speakersnotes
Tijdcodes
- 0.30 Filosofie en onderwijs, zo’n gekke combinatie is het niet
- 1.00 De analyse van de taal
- 3.00 Waarom dit boek? Menselijk gedrag, ontwikkelen en vormen en dus ‘iets’ met onderwijs
- 3.30 Eerder boek over gezond verstand
- 4.00 Kritische reflectie: willen studenten nog wel studeren? Of willen ze tentamens halen? Hoe is dat zo gekomen?
- 5.00 Calculerend leren versus het hebben van een doel
- 8.00 De onderbouw
- 9.40 Leeropbrengsten en leerdoelen, wat is het verschil?
- 13.00 Gedragsontwikkeling, de weg naar het leerdoel toe (maar kan dat wel?)
- 17.00 Zelfvertrouwen en jezelf leren beheersen, hoe ontwikkel je dat? Dit is ook onderdeel van ‘lid worden van onze taalgemeenschap’
- 20.00 Vragen die ons denken stimuleren, ook al is er geen pasklaar antwoord
- 23.00 De hoog – laag metafoor van onderwijs
- 23.40 Leren zien als de spiegel van instructie, waar is dan de wil en motivatie?
- 29.00 Toets na toets
- 31.30 Agora onderwijs en andere varianten zoals het Vathorst college
- 37.00 Biologie van het leren
- 42.00 Naïef idee om te denken dat je kinderen MOET bezighouden
- 44.00 Leren van de ervaring, dat is veel meer dan alleen de expliciete instructie
- 45.00 Moet het onderwijs nog wel summatief toetsen (examen wel of niet slagen)?
- 51.00 Het belang van vragen stellen, onderzoek doen en ‘doorleren’
- 55.00 De inrichting van de school en het belang van ‘de wil tot leren’
- 58.00 Circus om school heen, verbeteren van overgangen tussen niveaus
- 59.00 De universiteit als fabriek
- 1.01 Onderzoek doen: vragen in een ruimte je weg proberen te vinden, het belang van houding en attitude (in plaats van het bouwen aan een evidence based model van de werkelijkheid)
- 1.03 Context neutrale kennis?
- 1.04 Je verstand durven gebruiken!