In deze podcast ga ik in gesprek met Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut en voorvechter van beter reken- en leesonderwijs op de basisschool. Sezgin schrijft regelmatig over de staat van het onderwijs in Nederland. Eén van de punten die mij opviel is zijn constatering dat ‘pure wiskunde’ en aandacht voor cijfers stilaan verdwijnen en vervangen worden door ingewikkelde en complexe talige opdrachten voor kinderen. Het lijkt er zelfs op dat we bepaalde aspecten van rekenen ouderwets zijn gaan vinden. Helaas met negatieve gevolgen: kinderen rekenen (en lezen) jarenlang op rij steeds een beetje minder. Hoe is deze neergaande trend te verklaren? En belangrijker: Hoe is het op te lossen en wat vraagt dat van ons als samenleving, school en maatschappij? In deze podcast staan de volgende vragen centraal:
- Hoe is het gesteld met het rekenonderwijs in Nederland?
- Waar liggen de grootste zorgen en problemen?
- Wat zijn kansrijke oplossingen?
- Welke inspanning is nodig voor leerkrachten en scholen?
- Zijn de rekenprincipes van vroeger achterhaald en ouderwets?
- Hoe kan je kinderen foutloos leren rekenen? Wat is hier voor nodig?
- Het Nederlands Mathematisch Instituut is ook initiatiefnemer van foutloos rekenen, een organisatie dat kinderen helpt bij het leren rekenen. Wat doen jullie hier dat werkt?
- Je noemde de organisatie foutloos rekenen ook wel eens gekscherend een ‘schadeherstelbedrijf‘. Is het niet tijd dat deze lesmethode meer aandacht krijgt in Nederland?
Boeken en links die besproken worden in deze podcast:
- Euclides Elements
- Check voor meer informatie over foutloos rekenen, praktijkvoorbeelden en casuïstiek hun website (deze link is op geen enkele manier gesponsord)
- Het boek waar Sezgin naar refereert is nog niet te koop helaas.
Je kunt dit gesprek ook bekijken op het YouTube kanaal: