In 2018 verscheen het filosofieboek Denken in Organisaties, pleidooi voor een nieuwe Verlichting. In dit boek verken ik samen met Joseph Kessels de invloed van de economie op onze opvattingen over leren, samenwerken, duurzaamheid en innovatie. Is economische groei een resultaat van een krachtige samenleving of is het een dogmatische norm geworden? In deze podcast verkennen we welke effecten dit economisch denken heeft op leren en ons onderwijs. Bij het beantwoorden van deze vraag grijpen we terug op de belangrijkste filosofen uit de Verlichtingsperiode. Een filosofisch tijdperk waar zelfstandigheid, autonomie, vrijheid, vertrouwen in wetenschap en kritisch durven denken voor het eerst in het hart van een samenleving werden geplaatst. In deze podcast bouwen we voort op deze ‘lichtbakens’. We verkennen wat de relatie is tussen een levenlang leren en democratie. En hoe onderwijs hierin een rol kan spelen. Joseph presenteert bovendien een constructieve routekaart hoe hieraan te werken; als individu, samenleving, school en organisatie.
Boeken die op tafel liggen:
- Denken in organisaties, pleidooi voor een nieuwe Verlichting
- Donut economie, in zeven stappen naar een economie voor de 21ste eeuw
Thema’s die voorbijkomen in deze podcast:
- Verlichtingsfilosofie in een notendop
- Belangrijkste lichtbakens uit de Verlichting
- Belang van een levenlang leren
- Huidige onderwijsuitdagingen en perspectieven hierop vanuit de Verlichting
- Democratie in het onderwijs: realistisch of fabeltje?
- Weg vooruit