Hoe is gamification onze wereld aan het veranderen? Per dag spelen honderden miljoenen volwassen en kinderen spelletjes. Online, offline, samen of alleen. Op een spelcomputer, op de tablet of aan tafel. Er worden zelfs complete toernooien georganiseerd. Het ontwikkelen en maken van spellen is één van de grootste groeimarkten van dit moment. Maar wat maakt een spel nou goed? Welke principes zitten erachter en hoe kan je dit toepassen in organisaties om professionals te ondersteunen in leren, innovatie en verandering? Daarover ging ik in gesprek met ondernemer en game expert Michael Hebben!


Lodewijk van Loko cartoons maakte deze cartoon bij Tjipcast 004 over gamification!

Speakersnotes

 

Tijdcodes

  • 0.47 Pong, het eerste spelletje op de Commadore 64
  • 02.30 Hoe kan je met spel principes verplichte opleidingen aantrekkelijker maken?
  • 04.20 De spaghetti challenge, eigenlijk is dit de marshmallow challenge
  • 04.40 Johan Huizinga, grondlegger van het concept: de spelende mens
  • 05.25 Gamification principes: gedrag, motivatie (beloning) en ervaring
  • 06.30 Voorbeeld van gamification in de zorg rondom verplichte trainingen, halvering van de trainingstijd
  • 07.50 Games verbeteren de wereld, dat is al aan het gebeuren
  • 08.00 Cultuur is ook een spel, gebaseerd op regels
  • 08.40 Beginnen met een spel? Op papier, niet direct met technologie aan de slag, dat hoeft niet
  • 09.00 Leren door fouten is een vorm van spelen, zonder fouten wordt er niet geleerd, fouten zijn belangrijk
  • 09.50 Pleasently frustrating
  • 10.20 Kunnen verliezen is aantrekkelijk, daardoor wil je iets nog een keer proberen
  • 10.45 Game mechanics: oplossingen in een ‘niet’ spelletjes wereld
  • 11.10 De bonuskaart van AH is ook een spelvorm
  • 11.55 Sociale interactie en spelen, je wilt spelen op een plek waar anderen dat ook doen, anders begin je niet
  • 12.20 Fortnight
  • 12.40 Veel games zijn zeer sociaal opgezet, wij (ouders, andere generatie) zien het alleen niet zo. Ouders maken zich zorgen, maar kinderen zijn juist sociaal bezig. De plek is alleen anders.
  • 15.00 Punten verzamelen, het werkt wel 🙂 net zoals zeldzaamheid dat ook doet
  • 16.00 Spellen en economische verdienmodellen
  • 16.30 Jane McGonigal’s boek reality is broken, check ook deze presentatie
  • 19.40 Wanneer beginnen mensen met spelen? Op zoek naar de trigger
  • 20.10 Spel wat begint met een challenge: HALO.
  • 21.30 Persoonlijke speltheorie
  • 27.10 Zorg handelingen met een speltheorie aantrekkelijker maken om te oefenen
  • 31.00 Welk effect heeft een verplichte training? Het is meestal vooral makkelijk te organiseren en controleerbaar.
  • 36.30 Rollenspel spelen, woorden wedstrijd en vissenkom leren: onverwachte uitkomsten
  • 40.30 De ervaring centraal stellen klinkt mooi, maar is in de praktijk ingewikkeld.
  • 41.10 Social meaning en epic meaning: bijdragen aan iets groters
  • 42.40 Afstemming tussen spelers en regels zijn cruciaal voor een spel. Je mag regels natuurlijk wel buigen
  • 43.10 Minecraft en fortnite: zelf het spel maken, oneindig spelen
  • 43.35 Cruciale ontwerpcriteria voor een spel: doel, gedrag, resultaat, beweging, motivatie
  • 44.20 Motivatie is niet altijd de sleutel tot succes.
  • 45.00 Verschillende vormen van beloningen
  • 45.30 Leefomgeving vergroten door te spelen
  • 46.00 Verder kijken dan punten geven als je wint. Ruimte maken om te falen en dat ideeën dus ook mogen falen.
  • 46.30 Gaming is geen project met een kop en staart, maar een proces, een filosofie.