Een van de grote uitdagingen in het beroepsonderwijs is digitalisering. Studenten zijn continue online en verwachten in toenemende mate dat hun school dat ook is. Maar hoe ga je als beroepsopleiding mee met deze technologische ontwikkelingen zonder de kwaliteit van het onderwijs op het spel te zetten? Wat vraagt dit van onderwijsprofessionals, managers en onderwijsontwikkelaars? Is het nodig dat zij ook ‘digital experts” zijn? En als een ROC voor een opleiding alle werkprotocollen, informatie en kennis vooraf online aanbiedt: hoe ziet een lesuur er dan uit waar studenten samenkomen? Volgens Daphne vraagt dit ondermeer een coachende rol van docenten. Maar dat betekent niet dat kennis onbelangrijk is! Je kunt alleen begeleiden als je boven de materie staat. En dat vraagt net zo goed kennis van examineren, begeleiden en didactiek. Hoewel deze didactiek volop in beweging is. Luister of kijk naar een prachtige toelichting van Daphne in hoe ROC Friese Poort werkt aan digitalisering, onderwijsvernieuwing en professionele ontwikkeling!
Thema’s die voorbijkomen in deze podcast:
- Digitalisering, waar moeten we beginnen? Misschien vooral bij de schooldirecteuren en docenten?
- Waarom ICT niet weg te denken is in het beroepsonderwijs
- Verder kijken en doen dan mailen, word en excel: programmeren, ontwerpen en innoveren
- E learning in het onderwijs
- Beroepsonderwijs kan niet 100% digitaal worden, het gaat om de combinatie: blended learning
- Leren in de praktijk en digitalisering
- Moet je straks nog naar school?
- Wat vraagt het van docenten?
- Valkuilen, tips en trucs bij de start, implementatie en veranderaanpak
- Het belang van live ontmoetingen
- Toekomst muziek?